scooter verkoop en onderhoud met hoge service
  • Home
    • Nieuws
    • onderhoud vragen
    • technische vragen
  • Contact
  • aankoop gids scooter
  • Blog

Woon - werkverkeer op de scooter, een vergelijk ten opzichte van een auto.

26/11/2012

1 Comment

 

Met de stijgende benzineprijzen  en de veranderde bijtelling regeling is het woon-werkverkeer een onderwerp van gesprek geworden. Kan het goedkoper? Ja dat kan!

Natuurlijk spreek ik dan als scooter leverancier en ben ik een beetje partijdig maar een scooter heeft zo zijn voordelen ten opzichte van een auto, openbaar vervoer of een fiets en niet alleen financieel.

  • flexibel om te vertrekken wanneer je wilt
  • zoeken naar een parkeerplek gaat een stuk makkelijker
  • geen parkeerkosten
  • bij slechter weer geen overvolle bussen of treinen
  • geen files
  • geen wegenbelasting
  • je mag 25km/h of 45km/h rijden, zonder moeite sneller dan een fiets
  • een 4takt scooter rijdt gemiddeld ongeveer 1:38 in plaats van 1:12
  • verzekering per jaar is er vanaf € 65,-
  • uitstoot van gassen is bij een 4takt scooter laag
  • geen bijtelling zoals bij een auto (in 2013 verandert de regeling)
Foto

Kosten per kilometer

Allemaal hartstikke mooi die voordelen van een scooter maar hoe hoog zijn de kosten ervan in de praktijk?  Ik ben begonnen met een aantal kosten te berekenen die we uit onze administratie kunnen halen namelijk de onderhoudskosten.
Bij scooterking noteren we op elke factuur het kenteken en de kilometerstand zodat we kunnen kijken hoe het onderhoud is uitgevoerd, hoe de slijtage is geweest etc.  Het levert zowel voor de eigenaar van de scooter als voor ons een goed beeld op hoe de scooter in bijvoorbeeld de laatste 3 jaar zich heeft gehouden en welke kosten daarmee gepaard gingen.

Ik heb de onderhoudskosten van 6 verschillende scooters bekeken en daaruit kwamen de volgende gemiddelden:
gemiddelde datum deel1a:  29-10-2009
gemiddelde km stand: 9.172
gemiddelde onderhoudskosten: € 677,-
Dat betekent een onderhouds kostprijs per kilometer van € 0.074

Als we uitgaan van een scooter die 6000 kilometer per jaar rijdt zien we het volgende aan kosten per jaar:
Onderhoudskosten:  € 443,-
Verzekering WA : € 65,-
Benzine : € 268,-
Afschrijving: € 333,-
Totaal per jaar: € 1.109,-
Totaal ct/km: 0.19

Ter vergelijking; een test van de ANWB gaf de Suzuki Alto als goedkoopste auto op met een ct/km kostprijs van € 0.36 . Over 6000 km is dat € 2.160,-, een verschil van meer dan € 1.000,-!!!  En daarbij mag je van uitgaan dat een auto meer kilometers moet maken om op de plaats van bestemming te komen dan een scooter.

Of ter vergelijking een 2ster weekabonnement bij het openbaar vervoer kost € 22,45 * 47 weken = € 1.055,-
(rekening houdend met vakantie en ziekte)

Dus...

Concluderend is een scooter ten opzichte van een auto goedkoper, in vergelijking met de goedkoopste auto scheelt het in directe kosten al meer dan 1000 euro per jaar. En dan hebben we niet de kosten meegenomen van bijvoorbeeld het renteverschil in aankoopbedrag, bijtelling en eventuele parkeerkosten.


Bedankt voor het lezen, mocht je opmerkingen of vragen hebben laat het me weten via onderstaande 'reply' formulier of via de mail.

Eduard
1 Comment

In de winter niet rijden? haal de accu uit de scooter

15/11/2012

2 Comments

 

Mocht je in de koudere periode van het jaar niet of weinig rijden dan is het verstandig om de accu uit de scooter te halen.

In een eerder blog heb ik het al over scooter accu's gehad en dat de levensduur kan variëren.  Er zijn twee reacties daarop verschenen;  van Maikel die aangeeft dat de accu wel opgeladen weggezet moet worden en van DFT die aangeeft dat de accu ook via een acculader bij geladen kan worden. Bedankt voor beide tips.

Mocht je de accu uit de scooter halen dan hebben we hieronder een filmpje gemaakt waarin we uitleggen hoe je dat kan doen.
Belangrijk om deze volgorde aan te houden:
  • het contact moet op uit staan
  • haal de min-pool los (zwarte kabel)
  • haal de plus-pool los (rode kabel)
  • schroef de boutjes terug in de accu
  • haal de accu uit de scooter

Als je de accu weer terug plaatst is het belangrijk om eerst min-pool en daarna de plus-pool aan te sluiten. Naast de polen op de accu zie je - of een + staan waarbij de - voor de zwarte kabel is en + voor de rode.
Bij de rode kabel zit vaak een zekering. Kijk of deze nog goed vast zit, mocht de zekering los zitten dan zal de scooter niet of slecht starten.

Wil je eventueel een acculader aanschaffen om de accu extra bij te laden dan kan je terecht bij een scooterkingwinkel. 

Mocht je vragen/opmerkingen hebben omtrent dit artikel of over totaal iets anders, scooter gerelateerd, dan kan je hieronder die achterlaten.

Bedankt voor het lezen

Eduard



2 Comments

comfortabel scooteren met  kouder en nat weer

12/10/2012

1 Comment

 

De herfst heeft zijn intrede gedaan en dat brengt minder comfortabel weer met zich mee. Gelukkig hebben we diverse accessoires om het 'scooteren' aangenamer te maken.

Door weer en wind op je scooter.  Niet iedereen doet het maar het kan wel.  Begrijpelijk dat bij kou of nat weer je er niet snel aan denkt om op je scooter te rijden maar de vrijheid die een scooter brengt is toch de reden dat je de koude of regen trotseert. 

Om de rit enigszins comfortabeler te maken zijn er diverse accessoires om je lichaam droog en warm te houden. Hieronder noem ik er een aantal op.


Beenbeschermers voor scooters

De naam zegt het al, beenbeschermers beschermen je benen tegen kou en nattigheid. Het is ons soort deken die je aantrekt om je middel en vastmaakt aan de voorkant van je scooter. We leveren de beschermers van A-plus en Tucano Urbano. De A-plus beschermer is een universele, past op alle scooters. Maar dit betekent dat de beschermer bij de ene scooter beter past dan bij de andere. Tucano Urbano heeft voor diverse scooters passende vormen. 
Een beenbeschermer heb je al vanaf € 79,-.

Hieronder staat een youtube filmpje van Tucano Urbano waarbij de beenbescherm wordt 'aangedaan'.  Het verschilt tussen beenbeschermers of ze worden bevestigd met bouten of 'banden'.


Handmoffen voor scooters

De handmof of handbeschermer is een product van Tucano Urbano waarbij er als het ware een handschoen/want op het stuur wordt geplaatst. Zo blijft je stuur droog en hoef je niet meteen handschoenen aan als je gaat scooter rijden. De handmof wordt met een anti-diefstal methode geplaatst waardoor het moeilijk wordt om ze eraf te 'stelen'.  Je kan natuurlijk alle knoppen op je stuur gebruiken. De handmof van Tucano Urbano wordt geleverd vanaf € 45,- per set.


Windscherm plus nano bescherming

Het windscherm beschermt je tegen de koude wind en in mindere mate regen. Om druppels makkelijk van het windscherm te laten glijden is er de mogelijkheid om klein 'filmpje' van nanovloeistof aan te brengen. Je brengt de vloeistof aan op je windscherm en blijft ongeveer 1,5 maand zitten. Daarna breng je het opnieuw aan. Het zicht verbeterd aanzienlijk. Een windscherm is inclusief montage ongeveer € 150,-, het flesje met nanovloeistof € 6,-.
windscherm scooter
windscherm voor scooter


scooter kleding

Van speciale jassen tot gewone regenpakken tot helmmutsen, alles is mogelijk. Tucano Urbano heeft een bijzonder mooie kledinglijn van speciale jassen, broeken, handschoenen en onderkleding. Klik hier voor een uitgebreide winkel in de UK voor voorbeelden. Verder zijn er mooie regenpakken van € 49,- . 
regenpak scooter
regenpak bij scooter
Zeer waarschijnlijk is er meer mogelijk maar bovenstaande geeft je een goed idee over wat mogelijk is. Wil je meer weten over de mogelijkheden stap dan een scooterkingwinkel in Amsterdam,  Den Haag, Uithoorn, Broek op Langedijk of Almere. Mailen kan naar info@scooterking.nl.

Bedankt voor het lezen en veel scooterplezier

Eduard

ps mocht je opmerkingen of vragen hebben kan je ze ook hieronder stellen
1 Comment

Bovag voor scooters en scooterking, ja  of nee?

25/6/2012

0 Comments

 
Je zal het vast niet weten maar een aantal scooter/motor zaken willen een nieuwe stichting oprichten die de scooter/motor winkeliers behartigt. Dit uit onvrede over BOVAG (de huidige belangenbehartiger), zij zouden niet opkomen voor een aantal zaken waar diverse scooterswinkeliers mee zitten. Ik zal deze zaken niet opnoemen maar het is meer een politieke aangelegenheid, volgens hen gaat het lobbyen BOVAG niet goed af.
bovag scooter
scooterking is BOVAG lid
Wij zijn sinds begin 2011 lid van BOVAG. De keuze om toen lid te worden was dat BOVAG ons kan ondersteunen in allerlei zaken zoals garantievoorwaarden, technische scholing , juridische zaken maar destijds de belangrijkste reden was misschien wel dat BOVAG een vertrouwd merk is. Met BOVAG weet een consument in ieder geval dat er bij het aangesloten bedrijf wordt nagedacht over garantie en eventueel service.

Het grappige is dat wij daarvoor niet heel veel met BOVAG van doen hadden. In de autobranche, waar de meeste van ons vandaan komen, werd het (een jaar of 10 geleden, misschien nu niet meer?) nog al eens als een blok aan het been gezien. BOVAG zou teveel voor de klant opkomen in plaats voor het dealerbedrijf. Uiteindelijk was die gedachte eind 2010 juist de motivatie om voor BOVAG te kiezen. Onze klanten zijn voor ons het meest belangrijk, als BOVAG meer vertrouwen geeft dan willen wij daar graag bij horen. Wij willen juist graag hoge service en goede garantievoorwaarden leveren en daarbij hoort en kan een klant nooit benadeeld te worden. We hebben BOVAG gelukkig nooit nodig gehad (ik ga ervan uit dat het ook niet voor gaat komen) met een bemiddelingskwestie maar voor een klant is die mogelijkheid er wel, gratis. 

Dat ik bovenstaande tekst schrijf was eigenlijk onze overpeinzing of wij bij BOVAG willen blijven of dat scooterking lid moet worden van een nieuwe stichting die (gebaseerd op de verstuurde mails) vooral zich wil richten op het lobbyen. 

Wij kiezen dan toch voor BOVAG. De keuze om lid te worden was gebaseerd om klanten meer te geven door beter te worden en BOVAG is daar onderdeel van. Het is niet gebaseerd op de lobby richting overheid.

Heb je hier vragen of opmerkingen over laat het me weten door een reactie achter te laten of te mailen naar info@scooterking.nl
Bedankt voor het lezen

Eduard van der Schilden
evanderschilden@gmail.com
0 Comments

Een scooter kopen bij scooterking of Hema, Neckermann of Wehkamp. Een vergelijk.

8/5/2012

6 Comments

 

Die scooterking Legend zie ik onder veel verschillende namen opduiken is een veel gestelde opmerking.

Foto
BTC Riva/scooterking Legend
Ik zal er niet omheen draaien, een BTC Riva of scooterking Legend kan bij diverse andere aanbieders gekocht worden. Bijvoorbeeld als scooter GT50 van de Hema, Mister Chi Dragon bij de Wehkamp en de Iva Lux50 bij Neckermann. Het zijn dezelfde soort scooters maar dan een andere naam en soms een andere kleurstelling.

Wat is nou het verschil? Ik dacht ik zet ze eens naast elkaar.

Neckermann

Prijs: € 1299,-
Extra kosten: € 99,-
Garantie: 1 jaar
500km is gratis 
Totaal: € 1398,-

Hema

Prijs: € 1250,-
Extra kosten: € 50,-
Garantie: 1 jaar
Inclusief windscherm
Totaal: € 1300,-

Wehkamp

Prijs: € 1349,-
Extra kosten: € 150,-
Garantie: 1 jaar
Inclusief windscherm 
Totaal: € 1499,-

scooterking

Prijs: € 1195,-
Extra kosten: € 165,-
Garantie: 2 jaar

Totaal: € 1360,-

Conclusie

Hema wint het op prijs, gevolgd door scooterking, Neckermann en dan Wehkamp. Maar de verschillen zijn niet groot. Echt voordeel kan je het niet noemen.

Wel een groot verschil is garantie. Alleen scooterking levert 2 jaar garantie. En deze garantie is op arbeid en onderdelen. Bij de online winkels wordt dit nergens duidelijk. Neckermann besteed er nog het meeste aan; de scooter wordt opgehaald en terug gebracht. Bij mij komt dan de vraag "hoe lang duurt dat dan" meteen op.

En dan kom je meteen bij service; hoe regelen deze online winkels dit. Hoe lang moet je wachten als er een probleem ontstaat voordat de scooter kan worden opgehaald? zijn er transportkosten? is de werkplaats goed bereikbaar via email of telefonisch? hoe lang duurt het voordat ik eventueel mijn voorgeschoten geld teruggestort krijg bij het uitvoeren van garantie door een andere werkplaats?

Al met al is het prijsniveau ongeveer hetzelfde maar zijn de grote verschillen te vinden in garantie en service. En dan is de afweging die je als koper moet maken: is service belangrijk voor me?

Heb je vragen hierover, vind je dat ik te voordelig gekeken heb richting scooterking (en dat is natuurlijk mogelijk) laat het me weten.

Eduard

ps wij leveren inderdaad het windscherm dat gratis geleverd wordt bij Hema en Wehkamp niet. Ik denk dat dit het 'fabriekscherm' is. We zijn gestopt met het verkopen van deze in verband met de slechte kwaliteit.

pps wil je graag een scooter in een bepaalde kleurstelling die je niet bij ons ziet maar wel bij een ander? laat het ons weten. Waarschijnlijk kunnen we deze kleur wel leveren. Zo kan je toch jouw scooter in je favoriete kleur krijgen met 2 jaar garantie en goede service.



 
6 Comments

Scooter kopen? lees eerst onze gratis aankoopgids! Het kan je tijd, geld en stress schelen.

2/4/2012

5 Comments

 
Als je binnenkort een scooter wilt kopen dan is het verstandig om jezelf goed te laten informeren over scooters, scootermerken en scooterwinkels. Er zijn natuurlijk zeer veel verschillende typen scooters maar ook zeer veel verschillende manieren om scooters te leveren. En dan bedoel ik verschillen in garantie, leveringsvoorwaarden en service. 

Daarom is er nu een gids voor consumenten voor het kopen van een scooter. Het geeft 3 punten van aandacht bij het kiezen van een scooterwinkel, 7 misvattingen over scooters en diverse vragen die je moet stellen voordat je een scooter bij een winkel aanschaft. Op deze manier kan je een weloverwogen keuze maken.

En het beste is ..... de aankoopgids voor het kopen van een scooter is helemaal GRATIS!

Het enige wat je hoeft te doen is hieronder jouw voornaam en emailadres in te vullen en het toesturen van de gids wordt in werking gesteld.

Ik hoor graag je er van vindt.

Bedankt en succes

Eduard

5 Comments

scooter en accu, soms gaat het lang goed... soms ook niet

22/3/2012

13 Comments

 
Hoe lang gaat een scooter accu mee?
En dat is lastig te zeggen. Soms gaat een accu een jaar mee, soms 3 jaar en een andere keer 6 maanden. Een probleem dat ontstaat bij lege accu is het niet of slecht starten van de scooter. Een vervelende situatie, zeker als je geen kampioen in kickstarten bent. Een accu heeft bij ons een garantie van een maand. Dus niet de gebruikelijke 24 maanden. Dit heeft te maken met twee variabelen: bijladen en het weer.
scooter accu
scooter accu

De levensduur wordt dus bepaald door grofweg die twee variabelen. 

Wordt de accu vaak bij geladen? Bijladen gebeurt door simpelweg te rijden. Hoe meer er gereden wordt des te vaker de accu door de ontsteking wordt bij geladen waardoor de accu en de stroom die deze levert op peil blijft. Als een accu niet vaak wordt bij geladen verliest deze langzaam maar zeker zijn kracht. Als een accu eenmaal zijn kracht verloren heeft kan deze via een acculader weer terug gebracht worden naar een hoger niveau maar echt goed wordt het niet meer. Vaak na het opladen valt de accu weer terug naar de oude situatie. 

Een situatie die nog wel eens voorkomt dat een scooter per jaar 300 tot 500 kilometer rijdt, zeer weinig. De scooter is dan nog in nieuw-staat alleen is de accu dus in een jaar zeer weinig bij geladen en begint dan steeds minder te worden. Na een jaar kan deze helemaal op zijn. 

Het weer! Accu's hebben zeer te lijden onder koud weer. Als de temperatuur onder de 5 graden komt zal een accu minder presteren. Het lastige is dat een scooter in deze weersomstandigheden niet gebruikt wordt waardoor er ook minder wordt bij geladen en zo 'dubbel' zijn kracht verliest. Het lastige van kou is dat de ene accu zich er beter onder houdt dan de andere.

De oplossing: haal de accu los als je weinig tot niet met je scooter gaat rijden en zet de accu eventueel binnen. Dit voorkomt dat de accu stroom kan verliezen. Het loshalen van de accu-polen is simpel en kost weinig tijd. Als je begeleiding wilt met los halen van de accupolen geef ons dan een belletje, het is zo gepiept en we geven je graag de info.

Eduard



13 Comments

afleverkosten bij aankoop van een nieuwe scooter

14/3/2012

1 Comment

 

Afleverkosten bij aankoop van een scooter.Waarom zijn die er? Waarom zit dat bedrag niet in de totaalprijs? En wat wordt daarvoor allemaal uitgevoerd?

3 vragen die vaak gesteld worden bij aanschaf van een nieuwe scooter. Zeer begrijpelijk vragen, de afleverkosten zijn vaak tussen de 150 en 200 euro.

Laat ik beginnen met de eerste vraag; waarom zijn er afleverkosten?
De afleverkosten zijn de kosten die gemaakt worden om de scooter aan jou te leveren. Ik weet zo makkelijk kom ik er niet af maar in de basis is dit wel waar het om draait. 

Om meteen bij vraag 2 uit te komen, waarom zit dat bedrag niet in de totaalprijs? Belangrijkste reden zal marketing zijn. De verkoopprijs kan daardoor lager uitvallen. Het is iets wat al jaren gedaan wordt en door bijna elk bedrijf wordt gescheiden. Niet alleen bij vervoersmiddelen. Denk maar na; als je bijvoorbeeld een produkt koopt bij een meubelbedrijf zitten transport en monteren van het meubelstuk ook niet in de prijs verrekend. Of als je schoenen koopt via een webshop zitten er ook vaak verzendkosten bij. Als je goed op internet zoekt kan je ook scooters direct bij een importeur kopen, zo uit "de doos". Maar garantie en service wordt daar niet bij geleverd. 

En wat wordt er dan allemaal uitgevoerd voor dat bedrag? 
Als eerste wordt de scooter getransporteerd van de importeur naar de winkel. De scooter zit op dit moment nog in een ijzeren geraamte met een beplating van karton of hout. de arbeid begint dan. Eerst zal het geraamte en karton verwijdert moeten worden. Daarna zal de scooter rijklaar gemaakt worden. Als de scooter uit het geraamte gehaald is wordt de accu gevuld en geplaatst, de scooter wordt nagelopen en eventueel in elkaar gezet, de tank wordt gevuld met benzine. Daarna wordt de scooter gestart en proef gereden. Verlichting wordt nagekeken. Als alles akkoord is zal de kentekenplaat gemonteerd worden. Naast de kosten van arbeid en benzine zal een kenteken zijn aangevraagd bij het RDW. Deze kosten zijn de leges van € 38,-.
Uiteindelijk zal het ijzeren geraamte en karton worden afgevoerd. De scooter wordt gepoetst en kan afgeleverd worden.

Mocht je nog vragen hebben omtrent de afleverkosten mail naar eduard@scooterking.nl of laat een opmerking achter, ik beantwoord ze graag.

Eduard
1 Comment

Best wel veel werk zo een nieuwe website

28/2/2012

1 Comment

 
En ze nog is nog niet helemaal af. Ik wil graag nog filmpjes met uitleg over de scooters, ik wil graag nog mooie foto's, ik wil graag nog betere teksten. Ik wil, ik wil, ik wil.....

Maar ik ben wel tevreden wat er nu staat. De website geeft nu meer informatie over onze scooters, benzine en elektrisch. We hebben nu een FAQ waarin diverse vragen beantwoord worden. In de komende maanden zullen er steeds meer artikelen, foto's en filmpjes bij komen zodat jullie meer te weten komen over scooters, scooter onderhoud en accessoires. 

Mocht je vragen hebben omtrent een onderwerp of vind je bepaalde delen van de website niet duidelijk, ik hoor ze graag. Mail, administratie@scooterking.nl of laat een opmerking achter.

Alvast bedankt

Eduard
1 Comment
Forward>>

    auteur:

    Eduard van der Schilden was mede-oprichter van scooterking

    Archives

    March 2019
    December 2014
    April 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    October 2013
    June 2013
    May 2013
    March 2013
    November 2012
    October 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012

    Categories

    All
    Accu
    Afleverkosten
    Auto
    Bovag
    Consumentengids
    Diefstal
    Fietspad
    Garantie
    Handmof
    Kettingsloten
    Klantenservice
    Kopen
    Kosten
    Ongeluk
    Regen
    Schade
    Scooter
    Scooter Kopen
    Scooter Schade
    Scooter Sloten
    Service
    Sloop
    Sloopscooter
    Start Niet
    Stichting ART
    Tips
    Tucano Urbano
    Utrecht
    Verzekering
    Winterband
    Woon Werkverkeer
    Woon-werkverkeer

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
Photo used under Creative Commons from Elvert Barnes
  • Home
    • Nieuws
    • onderhoud vragen
    • technische vragen
  • Contact
  • aankoop gids scooter
  • Blog