scooter verkoop en onderhoud met hoge service
  • Home
    • Nieuws
    • onderhoud vragen
    • technische vragen
  • Contact
  • aankoop gids scooter
  • Blog

Woon - werkverkeer op de scooter, een vergelijk ten opzichte van een auto.

26/11/2012

1 Comment

 

Met de stijgende benzineprijzen  en de veranderde bijtelling regeling is het woon-werkverkeer een onderwerp van gesprek geworden. Kan het goedkoper? Ja dat kan!

Natuurlijk spreek ik dan als scooter leverancier en ben ik een beetje partijdig maar een scooter heeft zo zijn voordelen ten opzichte van een auto, openbaar vervoer of een fiets en niet alleen financieel.

  • flexibel om te vertrekken wanneer je wilt
  • zoeken naar een parkeerplek gaat een stuk makkelijker
  • geen parkeerkosten
  • bij slechter weer geen overvolle bussen of treinen
  • geen files
  • geen wegenbelasting
  • je mag 25km/h of 45km/h rijden, zonder moeite sneller dan een fiets
  • een 4takt scooter rijdt gemiddeld ongeveer 1:38 in plaats van 1:12
  • verzekering per jaar is er vanaf € 65,-
  • uitstoot van gassen is bij een 4takt scooter laag
  • geen bijtelling zoals bij een auto (in 2013 verandert de regeling)
Foto

Kosten per kilometer

Allemaal hartstikke mooi die voordelen van een scooter maar hoe hoog zijn de kosten ervan in de praktijk?  Ik ben begonnen met een aantal kosten te berekenen die we uit onze administratie kunnen halen namelijk de onderhoudskosten.
Bij scooterking noteren we op elke factuur het kenteken en de kilometerstand zodat we kunnen kijken hoe het onderhoud is uitgevoerd, hoe de slijtage is geweest etc.  Het levert zowel voor de eigenaar van de scooter als voor ons een goed beeld op hoe de scooter in bijvoorbeeld de laatste 3 jaar zich heeft gehouden en welke kosten daarmee gepaard gingen.

Ik heb de onderhoudskosten van 6 verschillende scooters bekeken en daaruit kwamen de volgende gemiddelden:
gemiddelde datum deel1a:  29-10-2009
gemiddelde km stand: 9.172
gemiddelde onderhoudskosten: € 677,-
Dat betekent een onderhouds kostprijs per kilometer van € 0.074

Als we uitgaan van een scooter die 6000 kilometer per jaar rijdt zien we het volgende aan kosten per jaar:
Onderhoudskosten:  € 443,-
Verzekering WA : € 65,-
Benzine : € 268,-
Afschrijving: € 333,-
Totaal per jaar: € 1.109,-
Totaal ct/km: 0.19

Ter vergelijking; een test van de ANWB gaf de Suzuki Alto als goedkoopste auto op met een ct/km kostprijs van € 0.36 . Over 6000 km is dat € 2.160,-, een verschil van meer dan € 1.000,-!!!  En daarbij mag je van uitgaan dat een auto meer kilometers moet maken om op de plaats van bestemming te komen dan een scooter.

Of ter vergelijking een 2ster weekabonnement bij het openbaar vervoer kost € 22,45 * 47 weken = € 1.055,-
(rekening houdend met vakantie en ziekte)

Dus...

Concluderend is een scooter ten opzichte van een auto goedkoper, in vergelijking met de goedkoopste auto scheelt het in directe kosten al meer dan 1000 euro per jaar. En dan hebben we niet de kosten meegenomen van bijvoorbeeld het renteverschil in aankoopbedrag, bijtelling en eventuele parkeerkosten.


Bedankt voor het lezen, mocht je opmerkingen of vragen hebben laat het me weten via onderstaande 'reply' formulier of via de mail.

Eduard
1 Comment

In de winter niet rijden? haal de accu uit de scooter

15/11/2012

3 Comments

 

Mocht je in de koudere periode van het jaar niet of weinig rijden dan is het verstandig om de accu uit de scooter te halen.

In een eerder blog heb ik het al over scooter accu's gehad en dat de levensduur kan variëren.  Er zijn twee reacties daarop verschenen;  van Maikel die aangeeft dat de accu wel opgeladen weggezet moet worden en van DFT die aangeeft dat de accu ook via een acculader bij geladen kan worden. Bedankt voor beide tips.

Mocht je de accu uit de scooter halen dan hebben we hieronder een filmpje gemaakt waarin we uitleggen hoe je dat kan doen.
Belangrijk om deze volgorde aan te houden:
  • het contact moet op uit staan
  • haal de min-pool los (zwarte kabel)
  • haal de plus-pool los (rode kabel)
  • schroef de boutjes terug in de accu
  • haal de accu uit de scooter

Als je de accu weer terug plaatst is het belangrijk om eerst min-pool en daarna de plus-pool aan te sluiten. Naast de polen op de accu zie je - of een + staan waarbij de - voor de zwarte kabel is en + voor de rode.
Bij de rode kabel zit vaak een zekering. Kijk of deze nog goed vast zit, mocht de zekering los zitten dan zal de scooter niet of slecht starten.

Wil je eventueel een acculader aanschaffen om de accu extra bij te laden dan kan je terecht bij een scooterkingwinkel. 

Mocht je vragen/opmerkingen hebben omtrent dit artikel of over totaal iets anders, scooter gerelateerd, dan kan je hieronder die achterlaten.

Bedankt voor het lezen

Eduard



3 Comments

    auteur:

    Eduard van der Schilden was mede-oprichter van scooterking

    Archives

    March 2019
    December 2014
    April 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    October 2013
    June 2013
    May 2013
    March 2013
    November 2012
    October 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012

    Categories

    All
    Accu
    Afleverkosten
    Auto
    Bovag
    Consumentengids
    Diefstal
    Fietspad
    Garantie
    Handmof
    Kettingsloten
    Klantenservice
    Kopen
    Kosten
    Ongeluk
    Regen
    Schade
    Scooter
    Scooter Kopen
    Scooter Schade
    Scooter Sloten
    Service
    Sloop
    Sloopscooter
    Start Niet
    Stichting ART
    Tips
    Tucano Urbano
    Utrecht
    Verzekering
    Winterband
    Woon Werkverkeer
    Woon-werkverkeer

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
Photo from Elvert Barnes
  • Home
    • Nieuws
    • onderhoud vragen
    • technische vragen
  • Contact
  • aankoop gids scooter
  • Blog