Met de stijgende benzineprijzen en de veranderde bijtelling regeling is het woon-werkverkeer een onderwerp van gesprek geworden. Kan het goedkoper? Ja dat kan!Natuurlijk spreek ik dan als scooter leverancier en ben ik een beetje partijdig maar een scooter heeft zo zijn voordelen ten opzichte van een auto, openbaar vervoer of een fiets en niet alleen financieel.
Kosten per kilometerAllemaal hartstikke mooi die voordelen van een scooter maar hoe hoog zijn de kosten ervan in de praktijk? Ik ben begonnen met een aantal kosten te berekenen die we uit onze administratie kunnen halen namelijk de onderhoudskosten. Bij scooterking noteren we op elke factuur het kenteken en de kilometerstand zodat we kunnen kijken hoe het onderhoud is uitgevoerd, hoe de slijtage is geweest etc. Het levert zowel voor de eigenaar van de scooter als voor ons een goed beeld op hoe de scooter in bijvoorbeeld de laatste 3 jaar zich heeft gehouden en welke kosten daarmee gepaard gingen. Ik heb de onderhoudskosten van 6 verschillende scooters bekeken en daaruit kwamen de volgende gemiddelden: gemiddelde datum deel1a: 29-10-2009 gemiddelde km stand: 9.172 gemiddelde onderhoudskosten: € 677,- Dat betekent een onderhouds kostprijs per kilometer van € 0.074 Als we uitgaan van een scooter die 6000 kilometer per jaar rijdt zien we het volgende aan kosten per jaar: Onderhoudskosten: € 443,- Verzekering WA : € 65,- Benzine : € 268,- Afschrijving: € 333,- Totaal per jaar: € 1.109,- Totaal ct/km: 0.19 Ter vergelijking; een test van de ANWB gaf de Suzuki Alto als goedkoopste auto op met een ct/km kostprijs van € 0.36 . Over 6000 km is dat € 2.160,-, een verschil van meer dan € 1.000,-!!! En daarbij mag je van uitgaan dat een auto meer kilometers moet maken om op de plaats van bestemming te komen dan een scooter. Of ter vergelijking een 2ster weekabonnement bij het openbaar vervoer kost € 22,45 * 47 weken = € 1.055,- (rekening houdend met vakantie en ziekte) Dus...Concluderend is een scooter ten opzichte van een auto goedkoper, in vergelijking met de goedkoopste auto scheelt het in directe kosten al meer dan 1000 euro per jaar. En dan hebben we niet de kosten meegenomen van bijvoorbeeld het renteverschil in aankoopbedrag, bijtelling en eventuele parkeerkosten. Bedankt voor het lezen, mocht je opmerkingen of vragen hebben laat het me weten via onderstaande 'reply' formulier of via de mail. Eduard
1 Comment
Mocht je in de koudere periode van het jaar niet of weinig rijden dan is het verstandig om de accu uit de scooter te halen.In een eerder blog heb ik het al over scooter accu's gehad en dat de levensduur kan variëren. Er zijn twee reacties daarop verschenen; van Maikel die aangeeft dat de accu wel opgeladen weggezet moet worden en van DFT die aangeeft dat de accu ook via een acculader bij geladen kan worden. Bedankt voor beide tips. Mocht je de accu uit de scooter halen dan hebben we hieronder een filmpje gemaakt waarin we uitleggen hoe je dat kan doen. Belangrijk om deze volgorde aan te houden:
Als je de accu weer terug plaatst is het belangrijk om eerst min-pool en daarna de plus-pool aan te sluiten. Naast de polen op de accu zie je - of een + staan waarbij de - voor de zwarte kabel is en + voor de rode. Bij de rode kabel zit vaak een zekering. Kijk of deze nog goed vast zit, mocht de zekering los zitten dan zal de scooter niet of slecht starten. Wil je eventueel een acculader aanschaffen om de accu extra bij te laden dan kan je terecht bij een scooterkingwinkel. Mocht je vragen/opmerkingen hebben omtrent dit artikel of over totaal iets anders, scooter gerelateerd, dan kan je hieronder die achterlaten. Bedankt voor het lezen Eduard |
auteur:Eduard van der Schilden was mede-oprichter van scooterking Archives
March 2019
Categories
All
|